System ProViu w ocenie użytkowników

5 min czytania

Miło nam poinformować, że zwiększa się grono użytkowników, zadowolonych TM z naszego systemu pełnego podglądu wokół pojazdu ProViu ASL 360. Kolejne, pozytywne opinie na temat korzyści z użytkowania systemu napłynęły do nas z MZA Warszawa oraz firmy Ekocel, gdzie system zamontowany został na kolejnym pojeździe komunalnym.

To już kolejne dobre sygnały z rynku, dotyczące naszego rozwiązania. W pierwszym numerze z tego roku zamieściliśmy opinie / wypowiedzi dotychczasowych użytkowników. Byli to przedstawiciele firm, działających w różnych branżach, jak Zakład Oczyszczania Miasta GKP Sita Głogów, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Częstochowie, firma DAWPOL Przewozy Autokarowe. Swoimi spostrzeżeniami podzielili się również wójt Gminy Mykanów oraz kierowca gimbusa z tejże Gminy. Przypomnijmy tylko, że gimbus był pierwszym pojazdem, w którym zastosowano nasze rozwiązanie. System ProViu ASL®360 pozwala na pełną kontrolę wizualną wokół pojazdu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu eliminowane są martwe punkty wokół pojazdu, czyli obszar, którego nie widać w lusterkach bocznych. Możliwy jest również zapis przebiegu jazdy i zdarzeń na drodze w rejestratorze.

Szczególne poczucie wsparcia system zapewnia tym kierowcom, którzy prowadząc pojazdy wielkogabarytowe muszą manewrować w ograniczonej przestrzeni. Dotyczy to na przykład kierowców śmieciarek wjeżdżających i/lub cofających pojazdy przez wąskie bramy obsługiwanych posesji, ale również kierowców autobusów manewrujących po terenie zajezdni lub wręcz wewnątrz ciasnej hali obsługowej z kanałami. To ważne, bo choć wszelkie zdarzenia na terenie wewnętrznym przewoźnika nie powodują dodatkowych strat ruchowych, dobrze jednak wiadomo, że potrafią być bardzo uciążliwe pod względem kosztów. Specjaliści podkreślają także duże możliwości wykorzystania systemu przy przeszkalaniu nowo zatrudnionych kierowców, jak i przy zapoznawaniu się pracowników z nowym taborem o nieco innych właściwościach trakcyjno- ruchowych. Zastosowanie systemu może również przynieść pewne korzyści związane z ochroną danych osobowych.

Wykorzystanie systemu w autobusach nauki jazdy

Specjaliści podkreślają duże możliwości wykorzystania systemu przy przeszkalaniu nowo zatrudnionych kierowców, jak i przy zapoznawaniu się pracowników z nowym taborem o nieco innych właściwościach trakcyjno- ruchowych. Zastosowanie systemu może również przynieść pewne korzyści związane z ochroną danych osobowych. O ile doświadczeni kierowcy dość dobrze przewidują i rozumieją specyfikę zagrożeń przy manewrowaniu autobusem, mają też pewną wprawę i doświadczenie w korzystaniu z monitorów zawierających podzielne obrazy z wielu kamer, to – jak powszechnie wiadomo – największą liczbę kolizyjnych zdarzeń „zaliczają” nowi kierowcy w pierwszym okresie swojego zatrudnienia za kierownicą autobusu. Stąd też specjaliści podkreślają walory wykorzystania systemu ProViu w pojazdach służących do nauki jazdy, szkolenia stanowiskowego nowo zatrudnionych, jazd patronackich na linii komunikacyjnej oraz przeszkolenia na nowy typ taboru. Obraz w formie zespolonego rzutu z góry wyjątkowo dobrze wpływa na wyobraźnię kierowców-nowicjuszy.

Doskonale bowiem widać nie tylko same błędy popełniane przez kierowcę, ale również mechanizm ich powstawania. Dobrym przykładem jest tu np. zdarzający się często problem „zaliczania” krawężników przez młodych kierowców, który znacząco wpływa na skrócenie żywotności ogumienia. Podobnie jest z analizą zjawiska zachodzenia tyłu pojedynczego autobusu trzyosiowego przy skręcaniu. Możliwość odtworzenia obrazu z systemu ProViu stanowi więc bardzo istotną pomoc dydaktyczną na wspomnianych już szkoleniach zawodowych.

Problematyka ochrony danych osobowych

Podczas toczącej się dyskusji na temat wykorzystywania monitoringu wizyjnego w transporcie publicznym zwrócono niedawno uwagę na problematykę wymogów ochrony danych osobowych. Istnieje niebezpieczeństwo, że wykorzystywanie przez operatorów obrazu z wideomonitoringu w przyszłości (po wdrożeniu planowanych przepisów) może nieść za sobą konieczność zamazywania tych jego elementów, które identyfikują zarejestrowane w materiale inne osoby i pojazdy. Niestety jest to proces stosunkowo skomplikowany i na obecną chwilę wymaga zakupu drogiego oprogramowania lub pracochłonnego działania wyspecjalizowanych pracowników. Wykorzystanie obrazu w formie zespolonego rzutu z góry, który otrzymujemy z systemu ProViu przeważnie całkowicie eliminuje konieczność zamazywania wizerunku osób oraz szczegółów tablic rejestracyjnych na otrzymanym zapisie.

Blisko pół roku temu system został zainstalowany w dwóch autobusach, należących do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Pierwszym z nich jest autobus komunikacyjny Jelcz, drugim zaś autobus przeznaczony do nauki jazdy.

W pierwszym przypadku kierowcy chwalą możliwość „podglądu” podczas manewrowania autobusem. Także instruktorzy nauki jazdy są bardzo zadowoleni z możliwości jakie daje system ProViu ASL®360.

„Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie stawiają na zwiększanie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym m.in. poprzez organizowane szkolenia dodatkowe dla kierowców zatrudnionych w Spółce (zatrudnienie wynosi około 3500 osób). Kierowcy autobusów miejskich w Warszawie przy dużym natężeniu ruchu narażeni są na kolizje i wypadki, a także znacznie zwiększa się zużycie paliwa. W związku z tym, w trakcie organizowanych cyklicznie szkoleń wykorzystujemy m.in. system kilku kamer zainstalowanych w autobusie szkoleniowym. Jego wdrożenie umożliwiło efektywne prowadzenie szkolenia teoretyczno-praktycznego. Kierowcy stali się świadomymi swoich indywidualnych przyzwyczajeń i nawyków uczestnikami ruchu drogowego, którzy w sposób ciągły i zamierzony wpływają na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Blisko pół roku temu system został zainstalowany w dwóch autobusach, należących do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Pierwszym z nich jest autobus komunikacyjny Jelcz, drugim zaś autobus przeznaczony do nauki jazdy.”

Elżbieta Kapałka
Kierownik Ośrodka Szkolenia MZA Sp. z o.o. w Warszawie

„System ProViu, który mamy zainstalowany w autobusie nauki jazdy, przegubowym Solbusie nr. tab. 806, spisuje się rewelacyjnie. Zespolony obraz z trzech kamer (tył, oraz boki) daje niesamowity obraz widoku z góry. Parkowanie staje się bardzo proste. Szczególnie w ciasnych zakątkach oddziału, gdy zachodzi potrzeba parkowania z najazdem po łuku. Jeśli chodzi o jazdę po mieście, system stanowi świetne uzupełnienie obrazu z lusterek, szczególnie podczas zgięcia pojazdu przegubowego, stąd jest szczególnie przydatny w pojazdach przegubowych, ale także i w pojazdach pojedynczych oraz w przewozach okazjonalnych, gdzie często jest potrzeba wjechać pod restauracje, hotele, muzea i inne. Nie ma to nic wspólnego z tzw. kamerą cofania. Ten zespolony obraz daje widok, znany nam do tej pory tylko z gier video, tzw. samochodówek. Myślę, że w czasach maksymalizacji wykorzystywania terenów oddziałów, ciasnych krańców, połączonych z przebiegającymi blisko potokami pasażerskimi, system jest po prostu rewelacyjny.”

Rafał Andziak
Instruktor Nauki Jazdy w MZA Warszawa

Dziękujemy Miejskim Zakładom Autobusowym w Warszawie za zaufanie i wybór do testów naszego rozwiązania. Doceniamy podejście Zarządu MZA, stawiające zarówno na kompetencje kierowców, jak i bezpieczeństwo w czasie jazdy. Jest nam bardzo miło, że system ProViu dobrze się sprawdza i spełnia pokładane w nim nadzieje.

zobacz również System Proviu w pojeździe komunalnym EKOCEL.

Continental Polska

Poprzedni artykuł

SOLARISPOSIUM ProBaltica

Następny artykuł

System ProViu w pojeździe komunalnym

Najnowsze z Blog

0 $0.00