ZLIN 242L po modernizacji

1 min czytania

Po dużym projekcie modernizacji floty czterech samolotów typu Socata TB 9 dla Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej udało nam się nawiązać współpracę z kolejną Uczelnią Techniczną i jej komórką szkolenia pilotów – Centrum Kształcenia Lotniczego Politechniki Poznańskiej. Efektem tej współpracy jest modernizacja akrobacyjnego samolotu ZLIN, używanego przez Grupę Akrobacyjną ŻELAZNY.

Podczas tej modernizacji wykorzystaliśmy gotowe już zatwierdzenia dokumentacji Minor Change na wyposażenie marki Garmin, na które składały się:
• Audio Panel GMA 342 czytaj więcej,
• NAV/COM/GPS GTN 650 czytaj więcej,
• G5 Electronic Attitude Indicator czytaj więcej,
• G5 Electronic HSI z adapterem GAD 29B i magnetometrem GMU 11.

Co ważne, modernizacja nie wymagała przebudowy tablicy przyrządów, gdyż wskaźniki nawigacyjne G5 Garmin zostały tak zaprojektowane, żeby w łatwy sposób dostosować je montażowo do otworów po klasycznym sztucznym horyzoncie oraz klasycznym, elektrycznym wskaźniku Directional Gyro, tworząc tym samym układ tak zwanego EFIS-u czy niewielkiego glasscockpitu. Dolny wskaźnik G5, z uwagi na pełnienie funkcji wskaźnika HSI (Horizontal Situation Indicator) wymagał interfejsu komunikacji z odbiornikiem NAV/GPS i magnetometrem, czyli adaptera GAD 29B, który posiada możliwość konwersji sygnałów szyny ARINC 429 na szynę CAN (szynę danych stosowaną od dawna w elektronice branży motoryzacyjnej).


ZLIN 242L przed modernizacją

Poprzednie wyposażenie samolotu obejmowało układ klasycznych przyrządów pilotażowych, jedną radiostację typu COM GTR 225A oraz dwumiejscowy intercom firmy Sigtronics SPA-400, który został zdemontowany i zastąpiony systemem zarządzania urządzeniami audio GMA 342 z wbudowanym intercomem i odbiornikiem markerów. Zdemontowane klasyczne przyrządy zostały natomiast przeniesione na prawą tablicę przyrządów, ponieważ tablica była fabrycznie do tego jest przygotowana.


ZLIN 242L po modernizacji

Dzięki modernizacji samolot otrzymał certyfikowany system GPS z dotykowym wyświetlaczem, odbiornik nawigacyjny z system ILS oraz wielofunkcyjne wskaźniki pilotażowe, które poza podstawowymi zadaniami sztucznego horyzontu i wskaźnika kursowego, dodatkowo dostarczają cyfrowej informacji o prędkości, wysokości lotu, prędkości pionowej oraz zobrazowanie informacji o zakręcie.

Cały komplet poza zasilaniem z instalacji pokładowej wyposażony jest w baterie, podtrzymujące w przypadku awarii zasilania wszystkie funkcje aż do 6h. Poza tym instalacja wykonana została w sposób, który umożliwia przejęcie i zobrazowanie danych z jednego wskaźnika na drugi w przypadku awarii któregoś z nich.

Garmin Polska, awionika

Poprzedni artykuł

Międzynarodowe Targi INNOTRANS w Berlinie

Następny artykuł

Wescam surveillance systems, conference

Najnowsze z Blog

0 $0.00