Temat wymogów, dotyczących dostosowania systemów antykolizyjnych typu TCAS II v. 7.0 do wersji 7.1 poruszany był już w zeszłym roku. Od teorii przeszliśmy teraz do praktyki. Do tej pory udało nam się wykonać modyfikację 5. takich systemów latających na różnych platformach (m.in. Learjet i An-26) cztery procesory Honeywell TPU 67A i jeden Rockwell Collins TTR 921.
Każdy upgrade realizowany jest w siedzibie producenta urządzenia, ale przy ścisłej współpracy z naszą firmą (jako dealerem) i dlatego to my jesteśmy pierwszym punktem kontaktu w sprawie każdej modyfikacji. Po zmianie oprogramowania do wersji 7.1 urządzenia otrzymują nowy Part Number, ale nie są wymagane żadne modyfikacje elementów systemu, które współpracują z procesorem. Urządzenie wraca po zmianie i instalowane jest na zasadzie „plug & play”.
Istnieją przypadki – i taką możliwość daje Rockwell Collins– gdzie urządzenia w wersji 7.0 można wymienić na nowocześniejsze systemy, zawierające już wersję 7.1. Wówczas z nowym systemem przychodzi nowa szyna montażowa (ze względu na inne gabaryty urządzeń), którą należy wymienić na samolocie. W rzadkich przypadkach proces taki wymaga jeszcze drobnej modyfikacji instalacji elektrycznej, ale wtedy wszystkie niezbędne instrukcje, dotyczące sposobu wykonania przychodzą w pakiecie z nowym urządzeniem.
Przypomnijmy,że EASA już 16 grudnia 2011 r. (przepis 1332/2011 ) zobowiązała właścicieli statków powietrznych, aby do 1 grudnia 2015 r. dokonali modyfikacji systemu TCAS II do wersji 7.1.
Firma nasza oferuje tę usługę dla procesorów:
– TPA100, TPA81, TPU67A firmy Honeywell,
– TT 920/921/4000 firmy Rockwell Collins.
Podstawowa zmiana w oprogramowaniu dotyczy komend zmiany wysokości lotu RA (Resolution Advisory) oraz nowej logiki RA Reversals.
Adjust Vertical Speed, Adjust” (AVSA)
Komenda doradcza AVSA została określona jak myląca i istnieją udokumentowane przypadki, gdzie piloci błędnie reagowali na tę komendę. Rozwiązanie w zmianie 7.1 zamienia cztery komendy „Adjust Vertical Speed, Adjust” na jedną komendę „LevelOff, LevelOff”.
TCAS Reversals
TCAS Reversals zostały wprowadzone w zmianie 7.0, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji, gdzie pierwotny zmysł stał się niewłaściwym doradcą w podejmowaniu decyzji. Szczególnie dotyczy to sytuacji, w której jeden z pilotów decyduje się nie wykonywać poleceń doradczych systemu TCAS II lub jest instruowany przez ATC, żeby wykonywać określone manewry. Rozwiązanie w zmianie 7.1 wprowadza ulepszenia do obecnej logiki Reversals, uwzględniającej opisany czynnik.