TCAS 7.1 Upgrade systemów antykolizyjnych

1 min czytania

Temat wymogów, dotyczących dostosowania systemów antykolizyjnych typu TCAS II v. 7.0 do wersji 7.1 poruszany był już w zeszłym roku. Od teorii przeszliśmy teraz do praktyki. Do tej pory udało nam się wykonać modyfikację 5. takich systemów latających na różnych platformach (m.in. Learjet i An-26) cztery procesory Honeywell TPU 67A i jeden Rockwell Collins TTR 921.

Każdy upgrade realizowany jest w siedzibie producenta urządzenia, ale przy ścisłej współpracy z naszą firmą (jako dealerem) i dlatego to my jesteśmy pierwszym punktem kontaktu w sprawie każdej modyfikacji. Po zmianie oprogramowania do wersji 7.1 urządzenia otrzymują nowy Part Number, ale nie są wymagane żadne modyfikacje elementów systemu, które współpracują z procesorem. Urządzenie wraca po zmianie i instalowane jest na zasadzie „plug & play”.

Istnieją przypadki – i taką możliwość daje Rockwell Collins– gdzie urządzenia w wersji 7.0 można wymienić na nowocześniejsze systemy, zawierające już wersję 7.1. Wówczas z nowym systemem przychodzi nowa szyna montażowa (ze względu na inne gabaryty urządzeń), którą należy wymienić na samolocie. W rzadkich przypadkach proces taki wymaga jeszcze drobnej modyfikacji instalacji elektrycznej, ale wtedy wszystkie niezbędne instrukcje, dotyczące sposobu wykonania przychodzą w pakiecie z nowym urządzeniem.

Przypomnijmy,że EASA już 16 grudnia 2011 r. (przepis 1332/2011 ) zobowiązała właścicieli statków powietrznych, aby do 1 grudnia 2015 r. dokonali modyfikacji systemu TCAS II do wersji 7.1.

Firma nasza oferuje tę usługę dla procesorów:
TPA100, TPA81, TPU67A firmy Honeywell,
TT 920/921/4000 firmy Rockwell Collins.

Podstawowa zmiana w oprogramowaniu dotyczy komend zmiany wysokości lotu RA (Resolution Advisory) oraz nowej logiki RA Reversals.

Adjust Vertical Speed, Adjust” (AVSA)
Komenda doradcza AVSA została określona jak myląca i istnieją udokumentowane przypadki, gdzie piloci błędnie reagowali na tę komendę. Rozwiązanie w zmianie 7.1 zamienia cztery komendy „Adjust Vertical Speed, Adjust” na jedną komendę „LevelOff, LevelOff”.


TCAS 7.0, Adjust Vertical Speed Adjust


TCAS 7.1, Adjust Vertical Speed Adjust


TCAS reversals

TCAS Reversals
TCAS Reversals zostały wprowadzone w zmianie 7.0, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji, gdzie pierwotny zmysł stał się niewłaściwym doradcą w podejmowaniu decyzji. Szczególnie dotyczy to sytuacji, w której jeden z pilotów decyduje się nie wykonywać poleceń doradczych systemu TCAS II lub jest instruowany przez ATC, żeby wykonywać określone manewry. Rozwiązanie w zmianie 7.1 wprowadza ulepszenia do obecnej logiki Reversals, uwzględniającej opisany czynnik.

Rockwell Collins PolskaHoneywell, awionika, światowy koncern w branży lotniczej

Poprzedni artykuł

What’s new at IAA?

Następny artykuł

TCAS 7.1 Upgrade

Najnowsze z Blog

0 $0.00