Dwa lata temu debiutowaliśmy w charakterze wystawcy na największych i najważniejszych targach autobusowych na świecie – „BUSWORLD”. W tym roku obecni byliśmy na nich po raz drugi. Tegoroczne targi odbyły się po raz pierwszy w Brukseli, a nie jak dotychczas w Kortrijk.
Na swoim stoisku prezentowaliśmy własne rozwiązania w zakresie kompleksowej i profesjonalnej integracji technicznej, dedykowane zarówno dla producentów autobusów, jak i zakładów komunikacji miejskiej/transportu zbiorowego. Usługi te świadczy nasz Departament Research & Development, który opracował na cyfrowych wyświetlaczach deski rozdzielczej wizualizacje wszelkich informacji, niezbędnych dla kierowców m.in. dla takich producentów, jak Ursus Bus, Autosan, Autobox, czy AMZ. Cały design deski rozdzielczej – ekran powitalny z hasłem czy znakami, rozmieszczenie wskaźników, itp. dostosowane jest za każdym razem do konkretnych potrzeb odbiorców. Integracja systemów wspierających pracę i bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów z deską rozdzielczą, wyświetlającą informacje zgodne z indywidualnym życzeniem klienta możliwa jest dzięki zastosowaniu naszej autorskiej technologii MPCB, która umożliwia połączenie rozwiązań niezależnych producentów w jeden system . W zakres prac prowadzonych przez Departament R&D wchodzi również integracja elektrycznych układów napędowych. Bazujemy tutaj na komponentach naszego kanadyjskiego partnera DANA TM4 (obecnego także na Busworld), takich jak: silnik, falownik, sterownik oraz oprogramowanie zarządzające, zaś brakujące elementy dobieramy sami.
Na Busworld po raz pierwszy przedstawiliśmy również tegoroczną nowość w naszej ofercie – kompleksową obsługę druku 3D przez firmowe Biuro Konstrukcyjne. Nasze biuro, wsparte parkiem drukarek
3D świadczy usługi w zakresie produkcji komponentów w przemysłowej jakości. Jest to zaawansowany system produkcyjny oparty na technologii FDM (Fused Deposition Modeling). Dzięki wyposażeniu w serwonapędy i komorę roboczą podgrzewaną do 2000 st.C możemy wytwarzać wysoko wyspecjalizowane narzędzia, jak również funkcjonalne, wytrzymałe prototypy.
Co najważniejsze Biuro Konstrukcyjne tworzy projekty od A do Z – czyli od stworzenia od zera projektu graficznego na profesjonalnym oprogramowaniu, współpracującym z technologią druku 3D po druk wyrobu z końcową obróbką estetyczną. Jako nieliczni w Polsce posiadamy również pełną licencję materiałową na wszelkiego rodzaju wydruki, spełniające obowiązujące normy dla przemysłu lotniczego, zastosowań medycznych oraz przeznaczonych do kontaktu z żywnością i produktami spożywczymi.
Stoisko nasze, a co za tym idzie prezentowane przez nas rozwiązania w tym roku cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony odwiedzających targi. Miło nam było gościć przedstawicieli m.in., takich firm, jak Autosan, Solaris, NYSA, Automet, Tribus, Rafako, Temsa, Ebusco, jak również rodzimych MPK-ów z Piły, Inowrocławia, Poznania i Zielonej Góry.
Nasz strategiczny partner w zakresie Automotive – koncern Continental potwierdził na targach swoją silną pozycję na rynku autobusowym, na którym istnieje obecnie wiele wymagań i presji, nałożonych zarówno na kierowców, jak i przewoźników. Wymaganiom tym Continental stara się sprostać od lat, a to dzięki wieloletniemu know-how w dziedzinie elektroniki i oprogramowania oraz rozwiązaniom, zapewniającym zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy.
Mowa tu m.in. o ergonomicznym miejscu pracy kierowcy mFAP, prezentowanym na stoisku niemieckiego producenta. Stoisko to nieprzypadkowo było zlokalizowane w bliskiej odległości od naszej ekspozycji. Na bazie mFAP-a świadczymy bowiem usługi w zakresie integracji i implementacji systemów stosowanych w komunikacji miejskiej, z jednoczesnym designem wyświetlaczy w nim stosowanych.
Na Busworld pojawiła się zapowiedź nowego systemu pełnego podglądu wokół pojazdu system ProViu 360 drugiej generacji. Oficjalna premiera tego rozwiązania ma nastąpić pod koniec marca 2020r. Nowa wersja systemu ma być jeszcze bardziej dostosowana do obecnych możliwości i przynieść liczne, dodatkowe korzyści jego użytkownikom. Z niecierpliwością więc oczekujemy tej premiery. Tradycyjnie już na stoisku Continental zaprezentował system elektroniki pokładowej 5.generacji, wyświetlacze wielofunkcyjne oraz system ContiPressureCheck.
Na tegorocznym Busworld Konvekta promowała projekt w zakresie energooszczędnego ogrzewania autobusów elektrycznych – HEAT2GO. Jest to wspólne rozwiązanie Konvekty oraz Instytutu Fraunhofera ds. Systemów Transportu i Infrastruktury. HEAT2GO to modułowy system magazynowania ciepła z funkcją szybkiego ładowania do miejskich autobusów elektrycznych. Akumulator ciepła absorbuje energię cieplną w krótkim przedziale czasowym, doprowadzoną poprzez zmianę stanu materii ze stałej na płynną. Zgromadzona energia cieplna jest stale przekazywana podczas jazdy do miejsca pracy kierowcy, przestrzeni pasażerskiej, jak również innych dodatkowych odbiorników zależnych od temperatury. W tym celu system nie korzysta z energii z akumulatorów pokładowych. Dzięki modułowej budowie wydajność można dopasować zgodnie z różnorodnymi wymaganiami klientów.
Słowacka firma prezentowała swoją kompleksową ofertę z ładowarkami indukcyjnymi na czele. Rozwiązanie to można było zobaczyć zabudowane w stoliku z dodatkowymi ładowarkami USB i USB C. Po Nowym Roku ładowarka indukcyjna posiadać będzie również dopuszczenia kolejowe. ładowarki USB wykorzystują obecnie najszybszą i najwydajniejszą technologię ładowania – Qualcomm Technologies Quick Charge 3.0., pozwalającą na dobór przez urządzenie mobilne wymaganego poziomu mocy w dowolnym momencie. Na stoisku przedstawiono również wykonane z aluminium obudowy do ładowarek USB, dzięki czemu są bardziej odporne na uszkodzenia w komunikacji miejskiej. Tradycyjne nie mogło zabraknąć rozwiązań w zakresie multimediów, takich jak multimedialny system Funtoro wraz z akcesoriami, kamer oraz mobilnych rejestratorów do pojazdów.
DANA TM4 na swoim stoisku zaprezentowała dwie nowości. Pierwszą z nich był elektryczno – hydrauliczny system wspomagania kierownicy, drugą zaś oś portalowa, dedykowana do autobusów. Wspomnianą oś uzupełniał silnik Sumo serii MD. Oczywiście Busworld to doskonała okazja do promocji silników elektrycznych do autobusów z rodziny Sumo, na którą składa się 11 opcji układu napędowego. Rozwiązania DANA TM4 stosowane są w autobusach szkolnych, 12-metrowych czy przegubowych na całym świecie, w tym i w naszym kraju.