CESSNA do szkoleń już z nową awioniką

1 min czytania

Jesienią nasza Organizacja Obsługowa PART 145 zakończyła modernizację wyposażenia awionicznego samolotu Cessna 172H F, należącego do Aeroklubu Ziemi Lubuskiej, z którym współpracujemy już od wielu lat.

Samolot ten, przeznaczony do szkoleń kilka lat temu uległ zdarzeniu lotniczemu, po którym niestety przez długi czas czekał na naprawę większości elementów płatowca. Tym tematem zajęła się współpracująca z nami, znana na rynku – firma Aviation Services, stacjonująca na warszawskich Babicach.

PRZED MODERNIZACJĄ

Co prawda awionika nie uległa większym uszkodzeniom, jednak wyposażenie awioniczne reprezentowało standardy z lat 70. i 80. XX wieku, czyli było dość przestarzałe.

Kompleksowa naprawa samolotu dała więc okazję do wymiany starej awioniki na najnowsze systemy przy niewygórowanej cenie i w rozsądnej konfiguracji.

Wymiana awioniki odbyła się na podstawie Zatwierdzenia Typu uzyskanego przez producenta dla tego typu statku powietrznego.

PO MODERNIZACJI

Nasza Organizacja PART 145 zdemontowała więc stare, mechaniczne przyrządy pilotażowe i zastąpiła je podwójnym wyświetlaczem G5 marki Garmin z pełnym HSI.

Sprawdzony, aczkolwiek już wysłużony system navcom Bendix/King KX 155 zamieniony został na popularny zestaw nawigacyjny GNC 255A Garmin.

„Dźwigniowy” audio kontroler z osobnym intercomem przebudowaliśmy na audio panel Garmin GMA 342 z wbudowanym odbiornikiem markerów i 4. miejscowym intercomem.

Cessna wyposażona została również w najpopularniejszy panelowy, dotykowy, WAAS-owski system GPS z NAV/COMGTN 650 Garmin – czyli urządzenie podnoszące klasę z analogowego IFRu do samolotu, spełniającego warunki PBN. Dodatkowo w samolocie zainstalowany został nadajnik ELT Kannad 406AF-Compact, gdyż w ciągu tej kilkuletniej przerwy weszły w życie nowe przepisy, dotyczące m.in. obowiązku posiadania ELT.

Z wcześniejszej awioniki na pokładzie został tylko transponder Mode S GTX 328, absolutnie wystarczający na obecną chwilę oraz przyrządy silnikowe. Być może w niedalekiej przyszłości Aeroklub zdecyduje się na ich wymianę.

W trakcie prac montażowych stare tablice z beżowym obiciem wymieniliśmy na klasycznie, szare, matowe przygotowane do zawieszenia nowego wyposażenia.

Przy okazji wymiany awioniki powstały również nowe tablice przyrządów. Stare tablice z beżowym obiciem wymieniliśmy na klasycznie, szare, matowe tablice, przygotowane do zawieszenia nowego wyposażenia.

Warto podkreślić, że oprócz nowej awioniki, naprawiony samolot został odmalowany, przeszedł również gruntownie odświeżenie foteli, tapicerki oraz dywaników . Śmiało można stwierdzić, że szkoleniowa Cessna odmłodniała o jakieś dobre 30 lat i z nową energią przystąpiła do lotów szkoleniowych.

Garmin Polska, awionika

Poprzedni artykuł

Zaplecze serwisowe dla rodzimych klientów CW

Następny artykuł

W gronie laureatów

Najnowsze z Blog

0 $0.00