Blisko 2 lata temu na Międzynarodowej Wystawie Autobusowej „Busworld” w Brukseli nawiązaliśmy pierwsze kontakty z turecką firmą Karsan – producentem szerokiej gamy pojazdów użytkowych. Wybuch pandemii wbrew wszelkim obawom nie zahamował naszej współpracy, a wręcz przeciwnie – wniósł ją na zupełnie nowe, nieznane nam dotąd tory. Brak możliwości osobistych spotkań w związku z wprowadzonym lockdownem zmusił nasze firmy do podjęcia nowych wyzwań i nowych form współpracy.
Takim właśnie wyzwaniem było zdalne opracowanie i wdrożenie rozwiązań programistycznych, opartych o szerokie możliwości KIBES 5 oraz kompleksowe przeszkolenie zespołu inżynierów z firmy Karsan – i co chcemy podkreślić udało nam się to zrealizować w ciągu zaledwie kilku miesięcy.
Nie bez znaczenia było tu oczywiście posiadane doświadczenie i kompetencje obu firm.
Nasz nowy partner już od 55. lat obecny jest na rynku motoryzacyjnym. W trakcie swego istnienia firma realizowała produkcję dla światowych gigantów motoryzacyjnych i opracowywała produkty sprzedawane pod własna marką, które wyróżniają się oryginalnością w dziedzinie transportu publicznego. Dzięki partnerstwu biznesowemu i innowacyjnym rozwiązaniom, Karsan działa obecnie w 20. różnych krajach na całym świecie.
Firma produkuje pojazdy użytkowe w najnowocześniejszych zakładach produkcyjnych w tureckiej Bursie i świadczy usługi w zakresie marketingu, sprzedaży i obsługi posprzedażnej za pośrednictwem swojej szerokiej sieci przedstawicielstw na rynkach krajowych i eksportowych.
Od roku 1981 Karsan produkuje pojazdy użytkowe. Uruchomiony w październiku 1999 roku zakład Hasanağa jest obecnie w stanie wyprodukować 18 200 pojazdów rocznie w ramach jednej tylko zmiany roboczej. Koncentracja firmy na dążeniu do osiągnięcia satysfakcji przedsiębiorstw i społeczeństw była jej siłą napędową, pozwalającą na opracowywanie przez markę innowacyjnych projektów, których urzeczywistnieniem stał się produkowany obecnie w 100% elektryczny autobus.
Obecnie Karsan produkuje H350 LCV dla Hyundai Motor Company (HMC), 12-18-metrowe autobusy dla Menarinibus, a także minibus JEST – lidera rynku europejskiego w swoim segmencie w 2020 roku. Karsan oferuje również rozwiązania dla zmieniających się potrzeb miast w systemach transportu publicznego dzięki dostępnym 8-metrowym autobusom ATAK i STAR marki Karsan.
Oprócz produkcji pojazdów, świadczy w swojej fabryce w Bursie także usługi przemysłowe. Z innowacyjnym DNA marki i misją dostarczania zrównoważonych rozwiązań, Karsan posuwa się naprzód z pełnym rozmachem i nieustannie poszerza swoją ofertę produktową, wdrażając innowacje w technologię pojazdów elektrycznych, która kształtuje przyszłość.
Z takim biznesowym podejściem Karsan poszukiwał doświadczonego partnera, który pomoże mu wdrożyć wspomniane innowacje. Wybór padł na naszą firmę.
O to jak doszło do nawiązania wzajemnej współpracy, jak również o funkcjonowanie firmy w dobie pandemii zapytaliśmy pana Nurettina Özekmekci – kierownika i administratora Działu Inżynierii Elektryki i Elektroniki w firmie Karsan.
DN: Przed jakimi wyzwaniami została postawiona przez pandemię firma Karsan w związku z tym projektem?
NÖ: Praca podczas pandemii koronawirusa była dla nas wielkim wyzwaniem.
Na początku pandemii, Turcja zastosowała długoterminowy lockdown, z czasem obowiązujące środki ostrożności uległy zmianie. Karsan nie pozostawał w tyle. Pracownicy, którzy mogli pracować zdalnie, pracowali z domu, a my zapewnialiśmy odpowiedni dystans, oczywiście wspomagany okresowym odkażaniem miejsc pracy.
Najpoważniejszymi problemami, z jakimi mieliśmy do czynienia podczas pracy w trybie home office, była konieczność działań nad prototypami pojazdów. Na jeden z etapów projektu, musiałem nawet przenieść prototyp pojazdu do mojego domowego garażu, aby kontynuować pracę.
DN: Jak oceniacie Państwo współpracę z firmą Drabpol w tych niecodziennych warunkach?
NÖ: Karsan i Drabpol stworzyły wspólnie środowisko komunikacji. Bardzo szybko określiliśmy metodę współpracy oraz wzajemne obowiązki, po czym przystąpiliśmy do pracy. Na tym etapie wskazówki Drabpol-u były bardzo ważne, a przydzielony nam zespół okazał się bardzo pomocny i chętny do współpracy. W takim środowisku współpraca była bardzo zdrowa, nawet w warunkach spowodowanych przez COVID.
DN: Czy obecna sytuacja na rynku ma negatywny wpływ na firmę?
NÖ: Z pewnością wpływ COVID-19 na rynek jest znaczący, ale rosnący trend elektrycznych pojazdów użytkowych napawa optymizmem. Wiele inwestycji zostało co prawda odłożonych w czasie ze względu na niepewną sytuację gospodarczą, to dotyczy także rynku autobusów miejskich. Mamy jednak duże oczekiwania względem 2022 r. i widzimy w niedalekiej przyszłości wiele możliwości.
DN: Jaka jest Państwa opinia na temat Działu Badawczo-Rozwojowego (R&D) firmy Drabpol?
NÖ: Drabpol ma duże doświadczenie w zakresie badań i rozwoju, szczególnie dla sektora motoryzacyjnego. Z powodzeniem inżynierowie Drabpol-u wykorzystali swoje doświadczenie przy opracowaniu oprogramowania, za które odpowiadają w projekcie Karsan. Zaangażowanie w projekt ze strony zespołu Drabpol-u było wręcz na zachwycającym poziomie. Zawsze mogliśmy liczyć na wsparcie z ich strony.
DN: Jakie widzi Pan perspektywy dalszej współpracy?
NÖ: Karsan to stale rozwijająca się firma o wysokich wymaganiach szybkiego tempa rozwoju. Nasza determinacja niesie ze sobą również nowe wyzwania dla naszych dostawców. Współpraca z Drabpol może odegrać kluczową rolę w podróży, w którą właśnie wyruszamy, a dzięki kompleksowemu przygotowaniu przez zespół R&D możemy postawić na częściową samodzielność.
DN: Dziękuję za rozmowę.