Nasze ostatnie modernizacje

3 min czytania

Koniec roku był okresem intensywnych prac w zakresie modernizacji awioniki na statkach powietrznych. Z powodzeniem udało nam się zakończyć prace modernizacyjne w samolocie Piper  PA-28R, jak również rozpocząć i częściowo sfinalizować modernizację awioniki w Cessnie FR172J Reims Rocket. W obu projektach uczestniczyły nasze zespoły PART 21 oraz PART 145.


Modernizacja samolotu Piper PA-28R

Pierwszy projekt dotyczył samolotu typu Complex, czyli zali czanego do tzw. skomplikowanych statków powietrznych. Celem pełnego wykorzystania potencjału tego samolotu, został on przez nas modyfikowany z klasycznego, fabrycznego wyposażenia do najnowszego obecnie wyposażenia awionicznego marki Garmin. W zakresie funkcjonalności awioniki być może zmieniło się niewiele, niemniej jednak jakość i dodatkowe atuty nowej awioniki powodują, że samolot ten może być teraz traktowany na równi z tymi, które w ostatnich latach wyszły z „taśmy” produkcyjnej Pipera.

Po modernizacji we wspominanym Piperze znalazło się nowe wyposażenie awioniczne, takie jak:

  • system NAV/COM/GPS – GTN 650Xi,
  • system zarządzania audio – GMA 340,
  • transponder w systemie ADS-B In & Out – GTX 345,
  • cyfrowy autopilot – GFC 500,
  • system EFIS – G5 Attitude Indicator + G5 HSI,
  • radiodalmierz KN 62A,
  • elektroniczny system monitoringu silnika firmy JPI – EDM 900.

Nowa awionika pozwala wykonywać m.in. loty IFR, precyzyjne podejścia LPV, nawigację RNAV w limitach RNAV 10, RNAV 5, RNAV 2, RNAV 1, RNP typu En-route – RNP 4, RNP 2, RNP 1 oraz loty i procedury nawigacyjne z użyciem pilota automatycznego. Nowa osłona tablicy przyrządów oraz konsola z bezpiecznikami wykonana została w technologii druku 3D, zgodnie z obowiązującymi normami technologii lotniczej. Przy okazji modernizacji wymienione zostały również wszystkie stare bezpieczniki szyny awionicznej na nowe bezpiecznikitypu Push/Pull – Trip Free firmy Klixon. Samolot otrzymał również dodatkową, backup-ową baterię, podtrzymującą pracę systemu GPS/NAV/COM, jako podstawowego zestawu w przypadku sytuacji braku zasilania z sieci pokładowej samolotu. Bilans ważenia po całej modernizacji wskazał minus 25 kg – całkiem niezły wynik jak na tego typu upgrade.


Modernizacja samolotu Cessna FR172J Reims Rocket

Po długich latach, upgrade-u awioniki doczekała się Cessna FR172J Reims Rocket. Początkowo miał być zamontowany tylko elektroniczny system monitorowania parametrów pracy silnika, typu EDM 900, jednak po kilku konsultacjach, klient ostatecznie zdecydował się na generalny upgrade wyposażenia w postaci systemu glasscockpit Garmin G3X Touch oraz backupu w postaci wskaźnika G5. Niestety ze względu na trudną dostępność elementów składowych systemu, temat odroczy się w czasie. Pomimo tych trudności, na bazie tego, co było dostępne, postanowiliśmy razem z właścicielem zrobić wersję „przejściową”, gdyż wyposażenie z tej konfiguracji i tak znajdzie się w kompletacji docelowej glasscockpitu.

W obecnej sytuacji zdecydowaliśmy się na poniższe rozwiązania:

  • elektroniczny wskaźnik Garmin G5 HSI – zastąpił on wysłużony już system kursowy Bendix/King KCS 55A,
  • GTR 255A – radiostacja z separacją międzykanałową 8.33kHz, zastępująca radio KY 96A,
  • GMA 342 – audiopanel z 4-miejscowym interkomem, zamiast starego KMA 24 i interkomu typu NAT,
  • EDM 900/AeroPoint200 – jako podstawowy przyrząd wskazań i monitoringu parametrów pracy silnika.

Tak jak w poprzednim przypadku, nowe osłony tablic przyrządów wykonane zostały w technologii 3D, a klasyczne przyrządy otrzymały podświetlenie typu Nulite Instrument Lightning System. W kolejnym etapie modernizacji zainstalowany zostanie system G3X Touch dla samolotów certyfikowanych , a obecny wskaźnik G5 wykorzystany zostanie jako przyrząd rezerwowy.


Udział PART 21 przy obu modernizacjach

Przy obu pracach modernizacyjnych obok zespołu PART 145 uczestniczyło także nasze Biuro Projektowe PART 21. Pierwszym etapem prac było wykonanie dla klienta wstępnej wizualizacji nowej tablicy po modernizacji. Po jej zatwierdzeniu inżynierowie z PART21 przystąpili do prac w zakresie skanowania 3D tablicy oraz jej maskownic. W oparciu o pliki 3D ze skanera rozpoczęli proces projektowania w Solid Edge nowych osłon tablic (tak zwany Reverse Engineering). Dalszym etapem było przygotowanie się do wydruku 3D – ustalenia charakterystyk wydruku (dokładność, jednolity czy na zatrzaskach, grubość itd), czy sposób mocowania maskownic tablicy. Po opracowaniu ww. charakterystyk osłony zostały wydrukowane oraz zamontowane na statku powietrznym. Dodatkowo zespół PART 21 opracował schematy elektryczne, niezbędne dla podłączenia nowych urządzeń w ramach modernizacji SP.

Poprzedni artykuł

STC dla DRABPOL-u – pierwsze takie w Polsce

Następny artykuł

DRABPOL AVIONICS – TO JUŻ 15 LAT!

Najnowsze z Blog

0 $0.00