Skręt w kierunku bezpieczeństwa
Każdy wypadek to zawsze o jeden za dużo. Ponieważ scenariusze ruchu drogowego stają się coraz bardziej złożone, a liczba użytkowników dróg rośnie, nowoczesne systemy wspomagania jazdy mogą pomóc w ratowaniu życia.
Gdzie zdarza się najwięcej wypadków
Statystyki* pokazują również, że podczas gdy 69% wypadków ma miejsce w obszarach zabudowanych, a tylko 24,3% na drogach krajowych, te ostatnie stanowią 57% wszystkich ofiar śmiertelnych. Autostrady są stosunkowo bezpieczniejsze, co stanowi 6,7% wszystkich wypadków powodujących obrażenia. Ogólnie rzecz biorąc, liczba zabitych pasażerów samochodów znacznie spadła o 22,6%, a liczby pieszych i motocyklistów również odnotowały niewielki spadek. Ale przede wszystkim jedna liczba jest powodem do niepokoju: liczba rowerzystów zabitych w wypadkach drogowych wzrosła o 16,8%.
* dane dotyczą Niemiec
Prawodawcy ponoszą główną odpowiedzialność
Technologie niezbędne do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy są od dawna dostępne i są stale ulepszane. Teraz ustawodawcy w końcu zareagowali w odpowiedzialny sposób, nakładając obowiązki na producentów. Od 2022 r. instalowanie systemów wspomagania zakrętów w samochodach ciężarowych będzie obowiązkowe dla wszystkich nowych typów pojazdów w całej UE. Ale co z ciężarówkami już jeżdżącymi po drogach? W końcu modernizacja elektronicznego systemu wspomagania pokonywania zakrętów kosztuje od 800 do 1 300 euro – to ogromna kwota dla firm przewozowych znajdujących się pod presją kosztów, zwłaszcza w przypadku całych flot. Dobrowolne zobowiązania ze strony przemysłu to początek, ale i w tym przypadku potrzebna jest polityka, a zobowiązanie prawne można wprowadzić jedynie na szczeblu Unii Europejskiej. Niestety, plany Komisji Europejskiej wskazują, że potrwa to do 2022 roku.
Działaj, teraz, nie jutro
Eksperci w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ciężko pracują nad przyszłymi generacjami asystenta skrętu w prawo dla samochodów ciężarowych. Continental dostarcza już gotowe do produkcji systemy radarowe, które ostrzegają kierowców pojazdów użytkowych, gdy tylko piesi lub rowerzyści wejdą w martwe pole. System wykorzystuje technologię czujników radarowych do wykrywania czy użytkownicy drogi znajdują się w strefie niebezpiecznej pojazdu i ostrzega kierowcę o potencjalnych kolizjach. Kierowca jest powiadamiany o zagrożeniu za pomocą dwóch sygnałów ostrzegawczych, dzięki czemu można natychmiast zidentyfikować i uniknąć niebezpieczeństwa zdarzenia drogowego.
Innowacyjne systemy wspomagania kierowcy zostaną wkrótce udoskonalone dzięki dodatkowym kamerom, a także dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Continental Computer Vision Lab opracowuje w tym celu nowe technologie oprogramowania i algorytmy. W przyszłości uczenie maszynowe, łączność neuronowa i nowe procesy obrazowania pomogą znacznie wcześniej identyfikować zbliżających się rowerzystów i pieszych oraz przewidywać ich zamiary. Zwiększa to ogólne bezpieczeństwo i akceptację wśród kierowców.
Nic nie umknie radarowi
Nowy radar krótkiego zasięgu jeszcze dokładniej monitoruje otoczenie pojazdu. Cztery czujniki radarowe w czterech rogach nadwozia pojazdu umożliwiają niemal bezproblemowe monitorowanie 360° i są cenną pomocą w mylących sytuacjach drogowych, szczególnie na obszarach miejskich. Kryje się za tym prawdziwy skok w rozwoju. Zamiast dotychczas stosowanej technologii 24 gigaherców (GHz), nowa generacja radarów działa na częstotliwości 77 GHz. Oznacza to, że czujnik radarowy wykrywa otoczenie w znacznie wyższej rozdzielczości i na znacznie wyższym poziomie dokładności niż w przeszłości. Czujnik 77 GHz może również dokładniej obliczyć kierunek ruchu i prędkości. Jeśli czujniki radarowe wykryją rowerzystę po prawej stronie na wprost podczas pokonywania zakrętów, kierowca samochodu jest początkowo ostrzegany akustycznie lub wizualnie. Jeśli kierowca nie zareaguje, system może zatrzymać samochód, uruchamiając hamulec, aby zapobiec kolizji.
Wysokiej rozdzielczości monitorowanie otoczenia pojazdu stanowi podstawę dla dalszych przyszłych systemów wspomagania związanych z Wizją Zero. System unikania może być również wytwarzany przy użyciu danych z nowej generacji radarów. Kompleksowe, precyzyjne monitorowanie otoczenia pojazdu oznacza, że system dokładnie wie, którzy inni użytkownicy drogi znajdują się w pobliżu, a także ich trajektorie i prędkość, i może odpowiednio dostosować sygnały układu kierowniczego. W przypadku nagłego manewru omijania system kieruje pojazd tam, gdzie nie ma ryzyka kolizji.
System wspomagania skrętu w lewo do maszyn rolniczych
Wszystko zawsze w zasięgu wzroku: system Continental Left Turn Assist wykrywa pojazdy nadjeżdżające z tyłu z odległości do 250 metrów i ostrzega kierowcę w odpowiednim czasie.
Ciągniki często uczestniczą w poważnych wypadkach. Nic dziwnego: ciągniki i kombajny zaprojektowane do pracy w trudnym terenie spędzają około jednej trzeciej swojego czasu pracy na drogach publicznych. W przypadku innych użytkowników dróg ich zachowanie za kierownicą jest często trudne do przewidzenia ze względu na ich długość, szerokość i niską prędkość. Zwykle mają również większe martwe pola i mniejszą widoczność dookoła. Skręt w lewo przez nadjeżdżający ruch jest szczególnie niebezpieczny. Aby poprawić bezpieczeństwo w tym zakresie, firma Continental opracowała unikalny na skalę światową system wspomagania skrętu w lewo. Oparty na technologii radarowej łatwy w instalacji system może wykrywać pojazdy nadjeżdżające z tyłu z odległości do 250 metrów – niezależnie od pogody i warunków oświetleniowych. Jeśli podczas skręcania pojawi się sytuacja krytyczna, kierowca maszyny rolniczej otrzymuje ocieplenie za pomocą sygnału dźwiękowego lub wizualnego. Dzięki temu ruch drogowy mija ciągnik, a rolnicy mogą bezpiecznie dotrzeć do celu.
Połowa ludności świata mieszka obecnie w miastach. Jest to tendencja wzrostowa: według McKinsey Global Institute populacja wzrośnie o kolejne 2,5 miliarda ludzi w nadchodzących dziesięcioleciach. W rezultacie mobilność będzie nadal rosła – a jeśli każdy zakręt będzie w przyszłości bezpieczny dzięki systemom wspomagania zakrętów, na drodze do Wizji Zero zostanie osiągnięty kolejny ważny kamień milowy