Zautomatyzowane pojazdy użytkowe

5 min czytania

Wydajna logistyka jednym z filarów rozwoju gospodarczego


• Hub2Hub bez kierowcy: Ciężkie samochody ciężarowe często jeżdżą tymi samymi trasami – codziennie, co tydzień, co miesiąc. Zatłoczone odcinki autostrad na takich trasach wymagają stałej uwagi kierowcy. Automatyzacja może zmniejszyć obciążenie kierowcy, zapobiec kolizjom, w tym szczególnie najazdom na tył pojazdu i ułatwić przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku.
• Całkowity koszt posiadania (TCO): Operatorzy flot mogą zaoszczędzić do jednej trzeciej całkowitego kosztu posiadania w logistyce samochodów ciężarowych, jeśli pojazdy są w pełni zautomatyzowane od węzła do centrum. Floty mogą dodatkowo radykalnie zwiększyć wykorzystanie jednego pojazdu, osiągając prawie 24/7 pracę na niektórych trasach bez konieczności przestrzegania godzin pracy kierowców.
• SensePlanAct: Jeśli chodzi o zautomatyzowaną jazdę dla samochodów ciężarowych, Continental wdraża cały efektywny łańcuch i dostarcza pojazdowi wszystkie niezbędne komponenty. Czujniki i wysokowydajne komputery (HPC) do celów ewaluacyjnych są dostarczane bezpośrednio przez firmę Continental – hamulce pneumatyczne są dostarczane przez partnera projektu.
Konwencjonalny pojazd użytkowy jest w ruchu przez około dziewięć godzin dziennie, co oznacza tylko około jednej trzeciej dnia. Czynnikiem ograniczającym jest kierowca, który jest limitowany godzinami pracy zgodnie z przepisami. Natomiast w pełni zautomatyzowany pojazd może działać niemal przez całą dobę na niektórych trasach. W rezultacie rzeczywista korzyść jest znacznie większa niż w przypadku samochodu osobowego – w pełni zautomatyzowana ciężarówka natychmiast generuje realną wartość, która znajduje odzwierciedlenie w całkowitym koszcie posiadania (TCO), zmniejszonym o jedną trzecią. W pełni zautomatyzowane ciężarówki są zatem realnym czynnikiem ekonomicznym.
Pojazdy użytkowe mają zatem odpowiednie zalety pod względem rozwoju, ponieważ technologie stają się tutaj opłacalne znacznie wcześniej. Ponadto rozwój czujników i architektury pojazdów użytkowych może stworzyć synergię z rozwojem samochodów osobowych, ponieważ komponenty firmy Continental generalnie sprawdzają się we wszystkich rodzajach pojazdów. Aby zmaksymalizować efektywność badań i rozwoju, Continental stosuje holistyczne podejście: tam, gdzie to możliwe, ten sam łańcuch algorytmów jest wykorzystywany zarówno do automatyzacji samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych.
To ostatnie wymaga jednak dostosowań specyficznych dla pojazdu. Same wymiary pojazdów – około 16 metrów (ok. 52 stóp) dla ciężarówki i przyczepy w Europie – sprawiają, że pokrycie całego pojazdu czujnikami jest wyzwaniem. Kolejne wyzwania to wyższa pozycja kamery, a także wynikający z tego kąt widzenia w samochodzie ciężarowym oraz charakterystyka dynamiczna pojazdu wynikająca z jego długości i promienia skrętu. Efektywność paliwowa jest również priorytetem dla operatorów flot, ponieważ zużycie paliwa równa się kosztom. Strategie jazdy oszczędzające paliwo są zatem bardzo istotne. W tym celu Continental pracuje między innymi z profilami wysokości trasy – dla skutecznego hamowania, przyspieszania, płynnej jazdy – oraz hamowaniem predykcyjnym na końcu korków.

Hub2Hub bez kierowcy
W pełni zautomatyzowane ciężarówki pokazują swoją wielką siłę podczas zabezpieczania łańcuchów usług logistycznych. Ciężkie samochody ciężarowe (głównie zestawy ciężarówek z naczepami) często jeżdżą tymi samymi trasami – duże węzły logistyczne są dziś zwykle dobrze połączone z autostradami i drogami szybkiego ruchu. Ponadto, często monotonne i długie trasy, odcinki autostrad niewiele różniące się od siebie wymagają stałej uwagi kierowcy, co może prowadzić do niebezpiecznych skutków, takich jak mikrosen. Automatyzacja zmniejszyłaby obciążenie kierowcy, w szczególności zapobiegając najechaniu na tył pojazdu i ułatwiając przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku. Ostatecznie operatorzy flot mogliby zaoszczędzić jedną trzecią kosztów, gdyby ciężarówki mogły przemieszczać się z węzła do węzła w pełni automatycznie. Koncepcja Hub2Hub mogłaby również zrekompensować niedobory kierowców, gdyby tylko kolejne transporty dystrybucyjne musiały być realizowane w ten sposób. W dłuższej perspektywie rozwiązanie Hub2Hub dla ciężarówek obejmowałoby całą podróż od jednej rampy załadunkowej do drugiej. Dlatego główny nacisk na rozwój koncentruje się obecnie na funkcjach istotnych dla autostrady i ich ciągłym doskonaleniu pod względem osiągów, dostępności i niezawodności jazdy. Krok po kroku wdrażane są kolejne funkcje. Nowe funkcje będą w stanie poradzić sobie z bardziej złożonymi sytuacjami, takimi jak obsługa wjazdów i zjazdów z autostrady.
Całkowity koszt posiadania
Doświadczenie firmy Continental w zakresie rozwiązań technicznych w zakresie industrializacji – co oznacza zdolność do oferowania rozwiązań w całym łańcuchu wartości w dużych ilościach, wysokiej jakości, a także w sposób opłacalny – ma kluczowe znaczenie w tym względzie.

„Continental pracuje nad zrównoważoną industrializacją systemów autonomicznej jazdy w celu odciążenia kierowców i zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Continental zapewnia rozwój gospodarczy dzięki wydajnej logistyce – mówi dr Andree Hohm, kierownik projektu samochodów autonomicznych w Continental. Ponadto Continental posiada niezbędne doświadczenie, aby wprowadzić technologie z sektora motoryzacyjnego do produkcji seryjnej i nie ogranicza się do jednej platformy pojazdu. „Jesteśmy zrównoważeni, solidni i dobrzy – a wszystko to na dużą skalę” – podsumowuje dr Andree Hohm.

SensePlanAct
Aby zmaksymalizować efektywność rozwoju, Continental stosuje holistyczne podejście – nie tylko algorytmy są prawie identyczne, około 90 procent systemów samochodów osobowych i ciężarowych jest takich samych. W obu przypadkach „Sense” oznacza postrzeganie stanu pojazdu i jego otoczenia za pomocą czujników Continental, takich jak innowacyjna technologia czujników do ochrony pieszych, czujniki prędkości kół, kamery, a także radary krótkiego i dalekiego zasięgu.
Firma Drabpol już uczestniczy w tej technologicznej i społecznej rewolucji oferując, montując i wdrażając nowoczesne czujniki, takie jak Asystent Skrętu w Prawo RightViu czy radary stosowane w pojazdach ciężarowych.
„Plan” to wyprowadzenie możliwych działań i niezbędnych decyzji wykonywanych przez różne elektroniczne jednostki sterujące – co się stanie i jak pojazd musi zareagować? Wynikające z tego planowanie ruchu – jakie działania musi podjąć pojazd, jaki kąt skrętu jest wymagany lub jak mocno należy nacisnąć hamulce – jest ostatecznie przekazywane do „działania”. W przypadku samochodu osobowego system interweniuje bezpośrednio w układ sterowania pojazdu, na przykład za pomocą stałego zacisku, elektrohydraulicznego hamulca MK C1 lub elektrycznego hamulca postojowego.

Poprzedni artykuł

Sztuczna inteligencja i mobilność jutra

Następny artykuł

Komfort klimatyczny to ważny aspekt mobilności jutra

Najnowsze z Blog

0 $0.00