Na tegorocznych targach Busworld Europe 2023, stoisko 508 w hali 5, Konvekta AG prezentuje najnowsze innowacje w dziedzinie klimatyzacji, systemów ogrzewania i pomp ciepła do autobusów elektrycznych.
W czasach, gdy komfort, wydajność i zrównoważony rozwój są coraz ważniejsze, standardy dla mobilnych rozwiązań klimatyzacyjnych i grzewczych wymagają ponownego zdefiniowania. Celem Konvekty jest nie tylko zapewnienie pasażerom dobrego klimatu, ale także pomoc operatorom flot w wyposażeniu ich pojazdów w przyszłościowe technologie. Oferujemy całą gamę innowacyjnych rozwiązań, które zwiększają wydajność, a jednocześnie mają pozytywny wpływ na środowisko.
1. Pompa ciepła CO2 – zarządzanie termiczne dla piętrowych autobusów elektrycznych
2. Rozszerzenie portfolio produktów: system pomp ciepła CO2 UL 700
3. Wyższa ogólna wydajność pracy grzewczej dzięki „równoważeniu ładunku czynnika chłodniczego” jako najnowszemu modułowi systemu pompy ciepła CO2
4. Kontrola temperatury baterii
5. Moduł sterujący trybem AES dla e-busów
Przyszłość lokalnego transportu publicznego przyspiesza w kierunku elektryfikacji! Ponieważ wiele lokalnych przedsiębiorstw transportu publicznego właśnie otrzymało swoje pierwsze elektryczne autobusy solo i przegubowe, a inne już przeszły całkowicie na mobilność elektryczną, rośnie również zapotrzebowanie na dodatkowe warianty autobusów. Konvekta rozszerza swoje portfolio produktów o system dla elektrycznych autobusów piętrowych, kolejne warianty dla autobusów jednoczłonowych oraz trzy nowe moduły dla pompy ciepła CO2 – wszystkie mające na celu zwiększenie ogólnej wydajności i zasięgu.
Pompa ciepła CO2 (dwutlenek węgla, naturalny czynnik chłodniczy) – zarządzanie termiczne dla piętrowych autobusów elektrycznych
Klimatyzacja w elektrycznych lub hybrydowych autobusach piętrowe stanowią wyjątkowe wyzwanie. Nowy system zarządzania temperaturą pompy ciepła CO 2 firmy Konvekta AG został zaprojektowany specjalnie dla elektrycznych autobusów piętrowych, wyznaczając kamień milowy w branży mobilności i wyznaczając nowe standardy wydajności i ochrony środowiska. Podstawą tej technologii jest kompaktowa pompa ciepła CO2 umieszczona z tyłu pojazdu. System ten precyzyjnie reguluje temperaturę autobusu podczas gorącego lata i mroźnych zimowych miesięcy, zapewniając komfortowy klimat zarówno kierowcy, jak i pasażerom bez stosowania szkodliwych dla środowiska czynników chłodniczych, paliw kopalnych lub dodatkowych grzejników elektrycznych.
Pierwszy piętrowy elektryczny autobus z systemem zarządzania ciepłem pompy ciepła CO2
Rozszerzenie portfolio produktów: System pomp ciepła CO2 UL 700
Podczas Busworld Europe 2023 Konvekta prezentuje również najmocniejszy wariant pompy ciepła CO2 – „UL 700 EM CO2 heat pump” do optymalizacji temperatury w autobusach elektrycznych i wodorowych.
System składa się z różnych komponentów, które nie tylko zapewniają kontrolę temperatury pojazdu i baterii, ale także oferują szeroki zakres opcji odzyskiwania energii i jej efektywnego wykorzystania. Obecnie najskuteczniejszym systemem zarządzania temperaturą jest pompa ciepła „UL 700 EM CO2”, która obejmuje zakres temperatur od -20°C do +47°C i oferuje optymalny komfort dla kierowcy i pasażerów oraz maksymalną efektywność energetyczną pojazdu.
Opatentowana technologia równoważenia czynnika chłodniczego
Konvekta przedstawia kolejną innowację w technologii grzewczej dla autobusów elektrycznych: „równoważenie ładunku czynnika chłodniczego” jako najnowszy moduł pompy ciepła CO2.
Przez cały rok systemy pomp ciepła CO2 zapewniają zarówno wydajne chłodzenie latem, jak i niezawodne ogrzewanie zimą. Jest to duże wyzwanie ze względu na optymalny ładunek czynnika chłodniczego, który może się różnić w zależności od zapotrzebowania na ciepło, wartość temperatury zewnętrznej lub trybu pracy, a tym samym ma bezpośredni wpływ na wydajność całego systemu.
Dzięki nowemu modułowi „równoważenia wsadu czynnika chłodniczego” poziom wsadu czynnika jest precyzyjnie kontrolowany, co powoduje, że optymalna ilość jest zawsze dostępna.
Powoduje to 10% wzrost wydajności systemu w trybie ogrzewania przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii. Takie podejście redukuje koszty i chroni zasoby środowiska. Kolejną zaletą wydatkowania czynnika chłodniczego jest to, że system zawsze działa w optymalnym zakresie dzięki ukierunkowanej kontroli poziomu napełnienia i zmniejszeniu obciążenia komponentów w całym systemie. Wydłuża to żywotność urządzeń i ogranicza konserwację.
Moduł do regulacji temperatury baterii
Temperatura baterii znacząco wpływa na żywotność i wydajność autobusów elektrycznych. Ekstremalne temperatury zewnętrzne i skoki temperatury podczas procesu ładowania mogą dodatkowo obciążać baterie.
Pompy ciepła CO2 Konvekta, wyposażone w moduł kontroli temperatury baterii, skutecznie i precyzyjnie regulują jego temperaturę. Dzięki temu urządzenia do magazynowania energii pracują w optymalnym zakresie temperatur, minimalizując ryzyko nadmiernego gromadzenia się ciepła podczas pracy lub zbyt niskich temperatur w zimie. Bez niezawodnej i stałej kontroli temperatury może to prowadzić do przyspieszonej degradacji baterii, długotrwałej utraty pojemności i niższej wydajności, co bezpośrednio wpływa na żywotność, zasięg i działanie autobusu elektrycznego.
AES – moduł sterowania trybami dla e-busów
Dzięki nowemu modułowi trybu AES system pompy ciepła CO2 Konvekta może dystrybuować 100% wytworzonej energii zgodnie z zapotrzebowaniem. Na przykład wykorzystanie 100% dostępnego ciepła do uzdatniania ciepłej wody. Kolejną zaletą systemu jest to, że może on samodzielnie przejąć cały proces kondycjonowania wstępnego, nawet w niskich temperaturach. Dlatego pojazdy z AES w ogóle nie potrzebują elektrycznej nagrzewnicy.
Zużycie energii: elektryczna nagrzewnica dodatkowa w porównaniu z pompą ciepła CO2 Konvekta z trybem AES
Zrównoważona klimatyzacja przyszłości: Konvekta stawia na naturalny czynnik chłodniczy CO2
Koncentrując się na zrównoważonym rozwoju i odpowiedzialności za środowisko, Konvekta AG nie wykorzystuje chemicznych czynników chłodniczych we wszystkich nowych rozwiązaniach w dziedzinie elektromobilności, ale tylko naturalny czynnik chłodniczy CO2 (R744, dwutlenek węgla). CO2 jest idealnym czynnikiem chłodniczym do stosowania w pompach ciepła. W porównaniu z konwencjonalnymi chemicznymi czynnikami, np. R134a ma znacznie wyższą wydajność. Oznacza to, że w okresie letnim system wykorzystujący CO2 potrzebuje około 25% mniej energii przy tej samej wydajności chłodzenia w porównaniu z systemem wykorzystującym chemiczne czynniki chłodnicze, ponieważ pożądana temperatura jest osiągana szybciej. Dwutlenek węgla jest 1 430 razy mniej szkodliwy dla klimatu w porównaniu z chemicznym czynnikiem chłodniczym R134a i nie wytwarza żadnych szkodliwych dla środowiska produktów rozkładu. Jest to substancja naturalnie występująca i dostępna w nieograniczonych ilościach. W porównaniu z innymi naturalnie występującymi czynnikami chłodniczymi, dwutlenek węgla nie jest ani toksyczny, ani łatwopalny.