Cessna Reims z nowym Garminem

2 min czytania

Z początkiem roku przystąpiliśmy do modernizacji awioniki na samolocie Cessna serii FR 172 – wersji samolotu, produkowanego we francuskich zakładach Reims. Projekt został zrealizowany przez naszą Organizację Obsługową PART 145. Na zamówienie klienta na samolocie został zainstalowany nowy system nawigacyjny Garmin GTN 650 Xi z anteną Garmin GA 35 WAAS/SBAS.

Wcześniej samolot był wyposażony w nie obsługiwany już dziś system nawigacyjny GPS GNS 430, co było powodem przeprowadzenia wspomnianej modernizacji.

Modernizacja – krok po kroku

Modernizacja polegała na wymianie starego systemu GPS na system nawigacyjny Garmin GTN 650 najnowszej serii Xi, pracującego w systemie WAAS ze zintegrowaną radiostacją, odbiornikami VOR/ILS oraz mapą nawigacyjną. Do wykonywania precyzyjnych podejść GPS na pokładzie samolotu musi być zabudowany odbiornik GPS WAAS/SBAS, spełniający kryteria i specyfikacje nawigacji obszarowej RPN. Nowy system nawigacyjny, jakim jest GTN 650 ma zapewnić możliwość realizacji precyzyjnych podejść do lądowania GPS LPV. Zamontowanie GTN 650
umożliwiło integrację z odbiornikami GPS WAAS/SBAS.

Dotychczas w podejściu do lądowania w oparciu o sygnały radiolatarni kierunku LOC oraz ścieżki schodzenia GS, cyfrowy sygnał GP Glidepath bazował na sygnale radiolatarni, a modernizacja samolotu umożliwia uzyskanie tej informacji o położeniu samolotu w oparciu o współrzędne GPS oraz bazy danych nawigacyjnych lotnisk do konfiguracji LVP. Nowy system nawigacyjny GTN daje zobrazowanie danych nawigacyjnych na dużym, kolorowym, 7 -calowym ekranie.

Kolorowy, wielofunkcyjny wyświetlacz pozwala pilotom lepiej zwizualizować ich pozycję dynamiczną w stosunku do potencjalnych zagrożeń, takich jak teren, pogoda i ruch lotniczy. Procedury
podejścia według przyrządów z georeferencją mogą być nałożone na stronę mapy, oferując doskonałą świadomość sytuacyjną przy przechodzeniu z trasy do fazy podejścia do lądowania. Alerty
terenu są zawarte w serii GTN Xi i dodatkowo zwiększają świadomość sytuacyjną za pomocą jej wewnętrznej bazy danych terenu i przeszkód zapewniającą dźwiękowe i wizualne powiadomienia
o bliskości terenu, w tym „terrain ahead, pull up” i „obstacle ahead, pull up”. Funkcje HTAWS, TAWS-A i TAWS-B są również dostępne jako opcje.

W ramach wspomnianej modernizacji wykonaliśmy wszystkie prace montażowe oraz elektryczne, wykonaliśmy schematy elektryczne i rysunki techniczne wykonywanych elementów.
Wszystkie wiązki i przewody zostały wykonane przez naszą Organizację Obsługową Part 145 oraz zintegrowane z istniejącą instalacją elektryczną samolotu. Zespół nasz opracował dokumentację rysunkową, wykonawczą oraz prac mechanicznych dla dostosowania tablicy przyrządów dla nowego wyposażenia (wsporniki i ramki montażowe, itp.). W wyniku demontażu starych urządzeń i montażu nowego wyposażenia należało zmienić konfigurację tablicy przyrządów. Wszystkie wiązki i przewody zostały oznaczone według odpowiednich norm i przepisów, a elementy montażowe zostały wykonane z certyfikowanych materiałów. Po wykonaniu prac elektrycznych oraz prac mechanicznych i zabudowaniu nowego wyposażenia oraz integracji z awioniką samolotu, nasza organizacja.

Part 145 wykonała pierwsze uruchomienie, testy oraz konfigurację. Projekt został zakończony z powodzeniem serią prób.

Przeprowadzona przez nas modernizacja w dużym stopniu poprawiła komfort pilotowania samolotu, a dzięki zamontowaniu nowoczesnego systemu nawigacyjnego Garmin znacząco wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa lotu.

Poprzedni artykuł

67 Międzynarodowa Konwencja AEA w Dallas

Następny artykuł

Nadajniki radiowe firmy IREL z joystickami Curtiss-Wright

Najnowsze z Blog

0 $0.00