Autobusy MPK w Częstochowie z akumulatorami Odyssey Enersys

4 min czytania

ROK JAZDY  Z AKUMULATORAMI ENERSYS

Z przyjemnością informujemy , że roku ubiegłym firma nasza dostarczyła 12 szt. akumulatorów kwasowo- ołowiowych Odyssey 220Ah do autobusów Solaris Urbino IV, użytkownych od 2017 r. w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Częstochowie. Po roku od ich użytkowania Klient nasz jest w pełni zadowolony z ich efektywności i działania. Akumulatory Odyssey rozwiązały problemy, z którymi wcześniej zmagały się elektryczne autobusy , m.in. problem rozruchu silnika przy dłuższym postoju. Ponadto zwrócono uwagę na szereg właściwości , jakimi odznaczają się nasze rozwiązania – takie jak stabilność parametrów, wysoki prąd rozruchowy czy wysoka moc rezerwowa.

Warto podkreślić, że obecnie producenci  pojazdów,  a także ich  użytkownicy poszukują   rozwiązań, które charakteryzują się zarówno dużą  pojemnością użytkową, wytrzymałością,  trwałością, a także  gwarantują właściwy poziom zasilania nawet w przypadku najbardziej wymagających pojazdów, dodatkowo zapewniając  zwrot całkowitych kosztów eksploatacji

Wymagania te całkowicie spełniają  wspomniane już ,  użytkowane w autobusach MPK w Częstochowie akumulatory ODYSSEY firmy Enersys .

Co wyróżnia te rozwiązania ?

Akumulatory  te  zamiast elektrolitu w postaci płynnej lub żelu mają separatory między płytkami ołowiu w postaci materiału szklanego , nasączonego elektrolitem (stąd ich nazwa AGM – Absorbed Glass Material). Dzięki temu mają lepsze od innych akumulatorów  parametry eksploatacyjne.

TECHNOLOGIA TPPL

Podstawowym  wyróżnikiem akumulatorów Odyssey , którego nie spotkamy u żadnego  innego  producenta akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest opatentowana technologia TPPL (Thin Plate Pure Lead ) – czyli zastosowanie  cienkich  płyt z bardzo czystego ołowiu (99,99%)).

Dzięki zastosowaniu technologii TPPL i AGM akumulatory  Odyssey wyróżniają się takimi  parametrami ,  jak:

  • Ponad 100% więcej mocy przez dłuższy czas – większa pojemność użytkowa pozwalająca zaspokajać zapotrzebowanie ze strony układów elektronicznych i innych systemów pojazdu dwa razy dłużej niż porównywalne akumulatory samochodowe, przy jednoczesnym zapewnieniu mocy niezbędnej do uruchomienia silnika w każdej sytuacji.
  • 30% większa głębokość rozładowania – nowa technologia umożliwia głębsze niż do tej pory rozładowywanie akumulatora przy zachowaniu tej samej lub nawet lepszej trwałości eksploatacyjnej.
  • Najdłuższy na rynku, dwuletni okres magazynowania– akumulator pozostawiony w obwodzie otwartym (bez podłączonego obciążenia) może być przechowywany do  24 miesięcy lub spadku napięcia do 12,6 V, zależnie od tego, co nastąpi pierwsze.
  • Dłuższy czas eksploatacji – trwałość eksploatacyjna przekracza trwałość dowolnego porównywalnego akumulatora samochodowego (od 8 do 12 lat).
  • Wartość CCA (Cold Cranking Ampere) wyższa niż w przypadku porównywalnych akumulatorów samochodowych – najwyższy w branży współczynnik CCA wynoszący do 1500 A przy 400 cyklach ładowania-rozładowania i głębokości rozładowania do 80%.
  • Szybkie ładowanie – nieograniczona wartość prądu ładowania i szybka absorpcja energii pozwalają zmniejszyć koszty eksploatacji silnika i ograniczyć zużycie paliwa oraz  zapewniają większą dostępność mocy.
  • Odporność na drgania – ochrona przed silnymi wstrząsami i drganiami często powodującymi  przedwczesną awarię akumulatora.
  • Więcej opcji montażu – ten bezobsługowy, niewylewny akumulator można montować w dowolnym położeniu na dowolnym boku (z wyjątkiem położenia odwróconego).
  • Odporność na wysokie temperatury – sprawdzony w najbardziej wymagających środowiskach o temperaturze od -40°C do 45°C.

Napięcie znamionowe

Z wymienionych funkcji  na uwagę zasługuje  parametr CCA.  Jest to Cold Cranking  Ampere – prąd zimnego rozruchu wg standardu S.A.E (USA),  czyli prąd pozwalający na kręcenie wałem przez 30 sekund przy temperaturze -18°C, wynoszący  albo 1300A albo 1500A ( najwyższy w branży) . Wynika to z kilka razy mniejszej rezystancji wewnętrznej akumulatora TPPL w porównaniu ze zwykłymi akumulatorami.

Istotna jest też możliwość szybkiego ładowania akumulatora bez pogorszenia jego parametrów  (nie zasiarcza się). To z kolei umożliwia szybsze doładowanie akumulatora przez alternator i brak potrzeby wydatkowania paliwa na jego  doładowanie .  Wg badań zastosowanie tych akumulatorów w autobusach spowodowało obniżenie zużycia paliwa o ok. 15%.

Podkreślić chcemy , że w  zastosowaniach autobusowych istotne są takie parametry jak: pojemność rezerwowa , głębokość rozładowania oraz praca cykliczna.

Pojemność rezerwowa

Mówi ona o  tym, ile minut może pracować akumulator (do czasu rozładowania do dopuszczalnego poziomu) przy poborze prądu 25 A bez jednoczesnego doładowania (np. z alternatora). Czyli ile minut może zasilać różne urządzenia na postoju,  jeśli pobierają one 25 A. Dla akumulatora 625-DIN C-1500 serii Odyssey jest to 475 minut.

Głębokość rozładowania i praca cykliczna:

Akumulator TPPL może być wielokrotnie głęboko rozładowany (nawet do 30% początkowej pojemności)  i nie traci swoich własności. Standardowy akumulator może być bezpiecznie rozładowywany do 70% początkowej wartości pojemności , następnie po  prostu ulega zasiarczeniu.

W zależności od głębokości rozładowania, akumulatory TPPL mogą być wielokrotnie (od kilkuset razy przy głębokim rozładowaniu, do kilku tysięcy razy przy płytszych rozładowniach) rozładowywany i doładowywany. Jest to tzw. praca cykliczna. Ma istotne znaczenie dla autobusów,  które  przecież na porządku dziennym  mają postoje na pętlach z włączonym oświetleniem i innymi urządzeniami powodującymi rozładowanie akumulatora, który to  jest następnie doładowywany podczas pracy silnika.

Dziękujemy MPK w Częstochowie za dotychczasową współpracę i życzymy tysięcy przejechanych km. z naszymi akumulatorami.

List referencyjny od MPK Częstochowa:

CCF20241022

 

Poprzedni artykuł

Międzynarodowe Targi Innotrans w Berlinie 24-27września

Następny artykuł

NASZE NOWE PROJEKTY – CURTISS-WRIGHT

Najnowsze z Blog

0 $0.00