ROK JAZDY Z AKUMULATORAMI ENERSYS
Z przyjemnością informujemy , że roku ubiegłym firma nasza dostarczyła 12 szt. akumulatorów kwasowo- ołowiowych Odyssey 220Ah do autobusów Solaris Urbino IV, użytkownych od 2017 r. w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Częstochowie. Po roku od ich użytkowania Klient nasz jest w pełni zadowolony z ich efektywności i działania. Akumulatory Odyssey rozwiązały problemy, z którymi wcześniej zmagały się elektryczne autobusy , m.in. problem rozruchu silnika przy dłuższym postoju. Ponadto zwrócono uwagę na szereg właściwości , jakimi odznaczają się nasze rozwiązania – takie jak stabilność parametrów, wysoki prąd rozruchowy czy wysoka moc rezerwowa.
Warto podkreślić, że obecnie producenci pojazdów, a także ich użytkownicy poszukują rozwiązań, które charakteryzują się zarówno dużą pojemnością użytkową, wytrzymałością, trwałością, a także gwarantują właściwy poziom zasilania nawet w przypadku najbardziej wymagających pojazdów, dodatkowo zapewniając zwrot całkowitych kosztów eksploatacji
Wymagania te całkowicie spełniają wspomniane już , użytkowane w autobusach MPK w Częstochowie akumulatory ODYSSEY firmy Enersys .
Co wyróżnia te rozwiązania ?
Akumulatory te zamiast elektrolitu w postaci płynnej lub żelu mają separatory między płytkami ołowiu w postaci materiału szklanego , nasączonego elektrolitem (stąd ich nazwa AGM – Absorbed Glass Material). Dzięki temu mają lepsze od innych akumulatorów parametry eksploatacyjne.
TECHNOLOGIA TPPL
Podstawowym wyróżnikiem akumulatorów Odyssey , którego nie spotkamy u żadnego innego producenta akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest opatentowana technologia TPPL (Thin Plate Pure Lead ) – czyli zastosowanie cienkich płyt z bardzo czystego ołowiu (99,99%)).
Dzięki zastosowaniu technologii TPPL i AGM akumulatory Odyssey wyróżniają się takimi parametrami , jak:
- Ponad 100% więcej mocy przez dłuższy czas – większa pojemność użytkowa pozwalająca zaspokajać zapotrzebowanie ze strony układów elektronicznych i innych systemów pojazdu dwa razy dłużej niż porównywalne akumulatory samochodowe, przy jednoczesnym zapewnieniu mocy niezbędnej do uruchomienia silnika w każdej sytuacji.
- 30% większa głębokość rozładowania – nowa technologia umożliwia głębsze niż do tej pory rozładowywanie akumulatora przy zachowaniu tej samej lub nawet lepszej trwałości eksploatacyjnej.
- Najdłuższy na rynku, dwuletni okres magazynowania– akumulator pozostawiony w obwodzie otwartym (bez podłączonego obciążenia) może być przechowywany do 24 miesięcy lub spadku napięcia do 12,6 V, zależnie od tego, co nastąpi pierwsze.
- Dłuższy czas eksploatacji – trwałość eksploatacyjna przekracza trwałość dowolnego porównywalnego akumulatora samochodowego (od 8 do 12 lat).
- Wartość CCA (Cold Cranking Ampere) wyższa niż w przypadku porównywalnych akumulatorów samochodowych – najwyższy w branży współczynnik CCA wynoszący do 1500 A przy 400 cyklach ładowania-rozładowania i głębokości rozładowania do 80%.
- Szybkie ładowanie – nieograniczona wartość prądu ładowania i szybka absorpcja energii pozwalają zmniejszyć koszty eksploatacji silnika i ograniczyć zużycie paliwa oraz zapewniają większą dostępność mocy.
- Odporność na drgania – ochrona przed silnymi wstrząsami i drganiami często powodującymi przedwczesną awarię akumulatora.
- Więcej opcji montażu – ten bezobsługowy, niewylewny akumulator można montować w dowolnym położeniu na dowolnym boku (z wyjątkiem położenia odwróconego).
- Odporność na wysokie temperatury – sprawdzony w najbardziej wymagających środowiskach o temperaturze od -40°C do 45°C.
Napięcie znamionowe
Z wymienionych funkcji na uwagę zasługuje parametr CCA. Jest to Cold Cranking Ampere – prąd zimnego rozruchu wg standardu S.A.E (USA), czyli prąd pozwalający na kręcenie wałem przez 30 sekund przy temperaturze -18°C, wynoszący albo 1300A albo 1500A ( najwyższy w branży) . Wynika to z kilka razy mniejszej rezystancji wewnętrznej akumulatora TPPL w porównaniu ze zwykłymi akumulatorami.
Istotna jest też możliwość szybkiego ładowania akumulatora bez pogorszenia jego parametrów (nie zasiarcza się). To z kolei umożliwia szybsze doładowanie akumulatora przez alternator i brak potrzeby wydatkowania paliwa na jego doładowanie . Wg badań zastosowanie tych akumulatorów w autobusach spowodowało obniżenie zużycia paliwa o ok. 15%.
Podkreślić chcemy , że w zastosowaniach autobusowych istotne są takie parametry jak: pojemność rezerwowa , głębokość rozładowania oraz praca cykliczna.
Pojemność rezerwowa
Mówi ona o tym, ile minut może pracować akumulator (do czasu rozładowania do dopuszczalnego poziomu) przy poborze prądu 25 A bez jednoczesnego doładowania (np. z alternatora). Czyli ile minut może zasilać różne urządzenia na postoju, jeśli pobierają one 25 A. Dla akumulatora 625-DIN C-1500 serii Odyssey jest to 475 minut.
Głębokość rozładowania i praca cykliczna:
Akumulator TPPL może być wielokrotnie głęboko rozładowany (nawet do 30% początkowej pojemności) i nie traci swoich własności. Standardowy akumulator może być bezpiecznie rozładowywany do 70% początkowej wartości pojemności , następnie po prostu ulega zasiarczeniu.
W zależności od głębokości rozładowania, akumulatory TPPL mogą być wielokrotnie (od kilkuset razy przy głębokim rozładowaniu, do kilku tysięcy razy przy płytszych rozładowniach) rozładowywany i doładowywany. Jest to tzw. praca cykliczna. Ma istotne znaczenie dla autobusów, które przecież na porządku dziennym mają postoje na pętlach z włączonym oświetleniem i innymi urządzeniami powodującymi rozładowanie akumulatora, który to jest następnie doładowywany podczas pracy silnika.
Dziękujemy MPK w Częstochowie za dotychczasową współpracę i życzymy tysięcy przejechanych km. z naszymi akumulatorami.
List referencyjny od MPK Częstochowa: