Tegoroczne targi Transexpo w Kielcach śmiało możemy zaliczyć do udanych. Tego zdania jest z pewnością większość ze 100. wystawców, prezentujących tu swoje najnowsze propozycje. 16. już edycja obfitowała w liczne, spektakularne premiery, spotkania i konstruktywne rozmowy.
Jednym z najważniejszych wydarzeń Transexpo jest przyznawanie targowych Medali i Wyróżnień. Z wielką przyjemnością informujemy naszych Czytelników, że Wyróżnienie Targów Kielce w kategorii Części i Wyposażenie Autobusów powędrowało w tym roku do naszej firmy. Otrzymaliśmy je za klimatyzator z pompą ciepła firmy KONVEKTA – UL 500EM CO2HP. W tym roku jury nie przyznało w tej kategorii żadnych medali. Wyróżniony produkt to wysokowydajne i ekologiczne rozwiązanie, służące do całorocznego ogrzewania i chłodzenia autobusów elektrycznych, trolejbusów, tramwajów, czy pociągów elektrycznych. Zadaniem pompy ciepła jest uzyskanie z ułamka doprowadzonej energii jej wielokrotności, celem zapewnienia wysokiego komfortu cieplnego. Dzięki jej zastosowaniu zasięg autobusu wydłuża się nawet do 60%. Działanie urządzenia oparte jest na naturalnym czynniku chłodniczym – dwutlenku węgla (CO₂). Dwutlenek węgla jest niepalny i nietoksyczny, nie jest szkodliwy dla warstwy ozonowej, a w kontrolowanym użyciu jest również przyjazny dla środowiska. Systemy klimatyzacji z CO₂ zużywają do 25% mniej paliwa oraz wytwarzają do 1000 razy mniej gazów cieplarnianych, co sprawia, że są właściwym wyborem pod kątem oszczędności i dbania o środowisko. CO₂ jest naturalnym składnikiem powietrza i jego współczynnik potencjału tworzenia efektu cieplarnianego wynosi zaledwie 1. Dzięki temu nie ma prawnych ograniczeń dla jego stosowania. R744 doskonale nadaje się jako alternatywa dla aktualnie stosowanego czynnika chłodniczego R134. System pompy ciepła jest najbardziej inteligentną i skuteczną technologią grzewczą w dziedzinie elektromobilności, ponieważ znaczna część dostarczanej energii cieplnej pochodzi z otaczającego powietrza, a nie z paliwa lub energii elektrycznej. Aby uzyskać 100% ciepła, pompa ciepła CO₂ potrzebuje w najlepszym przypadku jedynie 25% mocy roboczej (prądu) z akumulatora. Reszta potrzebnej energii pozyskiwana jest bezpłatnie za pomocą cyklu termodynamicznego z otoczenia. W zależności od typu pojazdu, pompa ciepła CO₂ zużywa przykładowo przy -10°C około 45 kWh energii elektrycznej na 100 km, w przeciwieństwie do konwencjonalnych elektrycznych elementów grzewczych, które zużywają ponad 100 kWh na tym samym dystansie.
Zużycie energii w porównaniu z innymi systemami pokazuje, że z możliwych wariantów klimatyzacji autobusu elektrycznego, pompa ciepła CO₂ jest najbardziej energooszczędna. Rozwiązanie to zmniejsza zużycie energii przy zerowej emisji, np. o 60% przy -10° C w porównaniu do klasycznych elektrycznych systemów grzewczych. W perspektywie całego roku zapotrzebowanie na energię zmniejsza się o ponad 50%. Stosowanie systemu pompy ciepła CO₂ przynosi znaczne korzyści finansowe w porównaniu z konwencjonalnym ogrzewaniem i chłodzeniem przegubowych autobusów elektrycznych. Także w zakresie serwisu i konserwacji, pompa ciepła CO₂ daje znaczne oszczędności czasu i kosztów. Dzieje się tak, ponieważ nie ma potrzeby odzyskiwania ani utylizacji czynnika chłodniczego (R744) po jakichkolwiek pracach konserwacyjnych lub naprawczych. Nagrody Targów Kielce zostały wręczone podczas uroczystej, wieczornej Gali Transexpo.
W imieniu naszej firmy wyróżnienie odebrał Dyrektor Handlowy – Piotr Grabny. Jakkolwiek klimatyzator z pompą ciepła zajmował centralne miejsce na naszym stoisku, nie zapomnielismy o pozostałych systemach, dedykowanych dla transportu zbiorowego.