Z wielką przyjemnością chcieliśmy poinformować, że pod koniec roku nasza Organizacja Projektująca Part 21 otrzymała Uzupełniające Świadectwo Typu (ang. STC – Supplemental Type Certificate) na instalację systemu zrzutu szczepionek w samolocie Airvan GA8. Podkreślić chcemy, że jest to pierwsze STC wydane przez europejski nadzór lotniczy (EASA) dla Organizacji Part 21 w Polsce, które obejmuje typ statku powietrznego, a nie tylko pojedynczy egzemplarz.
Umożliwia to sprzedaż dokumentacji instalacyjnej dla zainteresowanych zewnętrznych organizacji Part 145, które są zainteresowane montażem takiego systemu w samolotach Airvan GA8 swoich klientów.
Uzyskanie STC, a nie zatwierdzenia typowej Zmiany Drobnej (ang. Minor Change), jaką na początku pracy nad tym systemem zgłosiliśmy do EASY, wiązało się ze spełnieniem rygorystycznych wymagań, dotyczących bezpieczeństwa załogi podczas awaryjnego lądowania. Zespół konstruktorów naszej organizacji Part 21 wykazał ich spełnienie na drodze szczegółowych analiz i obliczeń wytrzymałościowych, które potwierdziły, że podczas lotu system nie stanowi zagrożenia dla obsługującego go personelu.
Przypomnijmy, że latem nasze Organizacje – Projektująca Part21 oraz Obsługowa Part-145 opracowały, wykonały i w konsekwencji zamontowały wspomniany system zrzutu szczepionek przeciwko wściekliźnie w kabinie pasażersko – ładunkowej samolotu Airvan GA8.
Konstruktorzy z Part-21 opracowali go w ten sposób, że jest w pełni demontowalny i nie narusza struktury nośnej samolotu. System ma formę stolika (na który szczepionki są wysypywane podczas lotu), którego odpowiednio wyprofilowany blat jest przymocowany do czterech rurowych nóżek. Te z kolei mocowane są do standardowych okuć foteli które przed montażem systemu należy zdemontować). W środku blatu znajduje się rura zrzutowa o średnicy ok. 10 cm, przechodząca przez podłogę i otwór w dolnym pokryciu kadłuba. Przez tę rurę szczepionki są wyrzucane ręcznie przez jednego człowieka. Na zewnątrz rury, w jej dolnej części znajduje się fotokomórka rejestrująca zrzut i zapisująca dane w odpowiednim rejestratorze. Jedyną ingerencją w strukturę są wspomniane dwaotwory w podłodze i dolnym pokryciu kadłuba, które są zaślepiane standardowymi pokrywami dostępowymi, gdy system jest zdemontowany. Dodatkowo, w celu zmniejszenia oporów aerodynamicznych, koniec rury jest osłonięty kompozytową owiewką.
Ponadto nasz zespół wykonał dokumentację obliczeniową, potwierdzającą wytrzymałość mocowania stolika w przypadku awaryjnego lądowania. Po złożeniu dokumentacji do EASA udało nam się otrzymać STC. Dzięki temu, inne organizacje Part 145 będą mogły korzystać z dokumentacji instalacyjnej systemu zrzutu szczepionek w samolotach Airvan GA8, co mamy nadzieję jeszcze skuteczniej pomoże w walce z wścieklizną.