Zbyt wiele ofiar śmiertelnych na europejskich drogach
W 2019 r. w europejskim ruchu drogowym zginęło około 22 800 osób – i chociaż liczba udokumentowanych śmiertelnych ofiar wypadków drogowych spadła o prawie 25% w porównaniu z 2010 r., tempo spadku znacznie zwolniło. Pierwotny cel Unii Europejskiej, jakim było zmniejszenie o połowę liczby ofiar wypadków drogowych w latach 2010-2020, wydaje się obecnie nieosiągalny. Aktualne statystyki pokazują również, że na obszarach miejskich około 70% wszystkich śmiertelnych wypadków to niechronieni użytkownicy dróg, tacy jak piesi i rowerzyści. Aby znacznie zmniejszyć całkowitą liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE, a w szczególności lepiej chronić pieszych i rowerzystów, UE przyjęła skuteczny pakiet środków – rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego.
Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego – co to jest?
27 listopada 2019 r. UE przyjęła rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR) w celu radykalnego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych, poważnych obrażeń i wypadków w UE. Miało to zostać osiągnięte poprzez wprowadzenie najnowszych technologii bezpieczeństwa jako standardowego wyposażenia nowych pojazdów. Systemy te obejmują immobilizery alkoholowe i inteligentnych asystentów prędkości, systemy monitorowania ciśnienia w oponach, asystentów zmiany pasa ruchu i wiele innych inteligentnych systemów wspomagania kierowcy. Ogólne wymagania mają zastosowanie do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, a także autobusów i ciężkich pojazdów użytkowych. Dodatkowe wymogi bezpieczeństwa zostały również nałożone na różne typy pojazdów. Te nowe wymogi będą wprowadzane sukcesywnie dla nowych modeli samochodów (homologacja typu UE) i dla rejestracji pojazdów.
Specjalne wymagania bezpieczeństwa dla autobusów i ciężkich pojazdów użytkowych
W ruchu miejskim wielokrotnie dochodzi do poważnych wypadków z udziałem ciężkich pojazdów użytkowych i osób niezabezpieczonych, takich jak piesi i rowerzyści. Dlatego obowiązkowa instalacja systemów bezpieczeństwa w autobusach i ciężkich pojazdach użytkowych wykracza poza ogólne wymagania GSR i istniejące systemy, takie jak systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i systemy wspomagania hamowania awaryjnego – na przykład planowane są dodatkowe systemy, które będą ostrzegać kierowców ciężkich pojazdów o pieszych i rowerzystach w martwym polu.
Te technologie bezpieczeństwa staną się obowiązkowe dla autobusów i ciężkich pojazdów użytkowych:
• ADDW: Zaawansowane ostrzeżenie o rozproszeniu uwagi kierowcy
Ten wysoce rozwinięty system ma pomóc kierowcy w dalszym koncentrowaniu się na sytuacji na drodze. Ostrzega go, jeśli wykryje, że kierowca jest w jakikolwiek sposób rozproszony.
• ALC: Ułatwienie instalacji blokady alkoholowej
Instalacja blokady alkoholowej to znormalizowany interfejs w pojeździe, który umożliwia doposażenie o takiego immobilizera. Urządzenia te są systemami zaprojektowanymi w celu zapobiegania prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu. Aby to osiągnąć, kierowca musi zostać przed włączeniem zapłonu sprawdzony przez urządzenie kontrolne, które określa poziom alkoholu we krwi. Jeśli limit zostanie przekroczony, kierowca nie może już uruchomić silnika pojazdu użytkowego, a ruch nie będzie zagrożony
• BLIS: System informacji o martwym polu
Asystent zmiany pasa ruchu wykorzystuje sygnały, aby ostrzec kierowcę o użytkownikach drogi, którzy znajdują się w martwym polu. Obszary przylegające do pojazdu lub za nim, które nie są widoczne dla kierowcy, mogą być monitorowane przez czujniki ultradźwiękowe lub radarowe.
• DDR-AW: Ostrzeżenie o senności i koncentracji kierowcy
Driver Sleepness and Attention Warning to system, który ocenia czujność kierowcy i ostrzega go w razie potrzeby. W tym celu można zastosować różne metody: można ocenić monitoring wizyjny w celu sprawdzenia, czy kurs przejechany między oznaczeniami pasa ruchu jest zachowany, można monitorować ruchy kierownicą lub analizować błędy kierowania w odniesieniu do zachowania wskaźników, pory dnia i prędkości.
• EDR: Rejestrator danych zdarzeń
Rejestrator danych o zdarzeniach oznacza system zaprojektowany wyłącznie w celu rejestrowania i przechowywania krytycznych parametrów i informacji związanych z wypadkiem na krótko przed, w trakcie i bezpośrednio po uderzeniu.
• ESS: Awaryjny sygnał stopu
Jest to funkcja sygnalizacji świetlnej, która sygnalizuje użytkownikom dróg znajdującym się za pojazdem, że pojazd przed nimi jest silnie hamowany ze znacznym opóźnieniem w stosunku do panujących warunków drogowych.
• ISA: Inteligentne wspomaganie prędkości
Inteligentny system wspomagania prędkości to system zaprojektowany w celu wspierania kierowcy w utrzymaniu prędkości odpowiadającej warunkom drogowym poprzez dostarczanie ukierunkowanych i odpowiednich informacji zwrotnych.
• PCW: Ostrzeżenie przed kolizją pieszego i rowerzysty
Wysoko rozwinięte systemy wspomagania skrętu wykrywają rowerzystów i pieszych znajdujących się w pobliżu pojazdu i ostrzegają kierowcę, aby uniknął wypadku. Kolizjom z niechronionymi użytkownikami dróg – zwłaszcza gdy pojazd skręca – można zapobiec.
• REV: System wykrywania cofania
System ten dostarcza kierowcom informacji o osobach lub przedmiotach znajdujących się za pojazdem, aby zapobiec kolizji, gdy cofają lub opuszczają miejsce parkingowe.
• TPMS: System monitorowania ciśnienia w oponach
System monitorowania ciśnienia w oponach jest zainstalowany w pojeździe. Może wykrywać ciśnienie w oponach lub zmiany ciśnienia w czasie i przekazywać informacje kierowcy podczas jazdy.
Kiedy technologie te staną się obowiązkowe w ciężkich pojazdach użytkowych i autobusach?
• Od 2022 roku
W przypadku homologacji typu UE:
Awaryjny sygnał stopu (ESS)
Ułatwienie instalacji blokady alkoholowej (ALC)
Ostrzeżenie o senności i koncentracji kierowcy (DDR-AW)
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
Inteligentne wspomaganie prędkości (ISA)
System wykrywania cofania (REV)
Ostrzeżenie przed kolizją pieszego i rowerzysty (PCW)
System informacji o martwym polu (BLIS)
• Od 2024 roku
Dla wszystkich rejestracji pojazdów:
Awaryjny sygnał stopu (ESS)
Ułatwienie instalacji blokady alkoholowej (ALC)
Ostrzeżenie o senności i koncentracji kierowcy (DDR-AW)
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
Inteligentne wspomaganie prędkości (ISA)
System wykrywania cofania (REV)
Ostrzeżenie przed kolizją pieszego i rowerzysty (PCW)
System informacji o martwym polu (BLIS)
W przypadku homologacji typu UE:
Zaawansowane ostrzeganie o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)
• Od 2026 roku
Dla wszystkich rejestracji pojazdów:
Zaawansowane ostrzeganie o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)
W przypadku homologacji typu UE:
Rejestrator danych zdarzeń (EDR)
• Od 2029 roku
Dla wszystkich rejestracji pojazdów:
Rejestrator danych zdarzeń (EDR)
Nowoczesne technologie – integralna część wdrażania nowych regulacji
Oprócz rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego istnieje więcej pakietów środków na szczeblu unijnym i krajowym. Dzięki inteligentnym technologiom pakiety te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa transportu, zmniejszenie emisji CO2 emisji i zapewnić uczciwszą konkurencję. Wraz z przyjęciem przez Unię Europejską w lipcu 2020 r. pakietu mobilności zyskał na znaczeniu inteligentny tachograf. Jest to system kontroli, który dokumentuje liczne informacje dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku, prędkości, przebytej odległości i przejść granicznych oraz umożliwia łatwe procedury kontroli przez władze za pośrednictwem znormalizowanego interfejsu. Od 2018 r. e-call jest również obowiązkowy we wszystkich nowych modelach, których homologacja typu UE jest datowana po 31 marca. Ten automatyczny system powiadamiania służb ratunkowych w razie wypadku i oczekuje się, że uratuje życie 2 500 osób rocznie w Europie. Pokładowy system ważenia jest również dobrym przykładem ważnej roli, jaką odgrywają nowoczesne technologie w nowych przepisach dotyczących ruchu drogowego, transportu i wyposażenia pojazdów. W oparciu o dyrektywę 96/53/WE dotyczącą wymiarów i masy ciężkich pojazdów użytkowych, znormalizowane systemy wagowe mają na celu ostrzeganie o przeciążeniu, co pozwala uniknąć wypadków i zapewnić uczciwą konkurencję. Jednak nowe przepisy i związane z nimi technologie nie tylko prowadzą do bezpieczniejszego i czystszego transportu, ale także zwiększają ogólny poziom inteligentnych technologii w pojazdach – a to czyni je zdecydowanymi pionierami w dziedzinie autonomicznej jazdy.